#Lemmikin mukana elämään leikillisyyttä – Kokemuksia koiranomistajuudesta

Oma koira kotona ilahduttaa, tuo leikillisyyttä arkeen ja mittaamattoman määrän iloa ja rakkautta. Koiran hankinta ei kuitenkaan ole pelkkää hymyä ja haukun täyteisiä päiviä, vaan se on myös vastuuta ja sitoutumista, jonka tulisi kestää koko eläimen elinaika. Tässä blogikirjoituksessa haluan jakaa omia kokemuksiani uuden perheenjäsenemme kanssa, rakkaan nelijalkaisen ystävämme, joka on tuonut elämäämme uudenlaista syvyyttä.

Elämäni ensimmäinen koira tuli talouteemme puolitoista vuotta sitten. Päätin hankkia koiran, koska halusin oppia uutta ja löytää uuden ystävän. Oli hämmentävää huomata, miten paljon koiran hankinta vaikutti paitsi päivittäiseen aikatauluuni, myös suhtautumiseeni moniin asioihin. Koiran kanssa ulkoilu sujuu eri tahdissa kuin yksin liikkuessa. Se antoi minulle mahdollisuuden pysähtyä ja ihailla ympäröivä luontoa, jota ei normaalissa kiireisessä elämäntyylissä ehdi huomioida.

Koiran omistajana voin sanoa, että eläimen kanssa eläminen on sekä antoisaa että haasteellista. Koira tuo elämään iloa, rakkautta ja seuraa. Koira on aina valmis lähtemään kanssasi kävelylle tai leikkimään, joten se on myös loistava liikuntakaveri. Samalla koira kuitenkin vaatii paljon huolenpitoa, sitoutumista ja vastuunkantoa. Koiran kanssa on varauduttava myös yllättäviin ja tilanteisiin, kuten sairauksiin ja onnettomuuksiin. Sen vuoksi koiran hankinnan tulee olla aina pohdittu ja harkittu päätös.

Yhteenvedettynä voi sanoa, että koiran hankinta on suuri, mutta palkitseva päätös. Koira tuo elämään monia iloja, mutta samalla myös lisää vastuuta. Koiranomistajuus on antoisaa ja opettavaista. Se muistuttaa, että arjen ilot löytyvät usein pienistä, mutta merkityksellisistä hetkistä – siitä, kun tulet kotiin pitkän päivän jälkeen ja sinua vastassa on heiluva häntä ja innostunut haukunta. Koiranomistajuus on kokemus, joka opettaa sinua rakastamaan elämää uudella syvemmällä tavalla.

Share: Facebook Twitter Linkedin