Lempeä voimakoiramme – Rotweiler

Rotweilereita pidetään usein pelottavina ja aggressiivisina koirina, joista moni saattaa kavahtaa heti ensi silmäyksellä. Tähän voi osittain syyttää niiden jäntevää rakennetta ja voimakasta leukaa, mutta myös median luomia ennakkoluuloja. Oma kokemuksemme rotweilereista on kuitenkin täysin erilainen – olemme saaneet nähdä rotweilerin lempeän ja ihmisrakkaan puolen.

Rotweiler on lähtöisin Saksasta, missä sitä on perinteisesti käytetty karjanajoon ja -vartiointiin. Tästä seurauksena rotu on fyysisesti vahva, mutta sillä on myös hyvin kehittynyt vaisto suojella perhettään ja reviiriään. Ne ovat äärimmäisen lojaaleja koiria, jotka kiintyvät voimakkaasti perheeseensä. Lisäksi ne ovat erittäin älykkäitä, ja niiden kouluttaminen on usein helppoa, kunhan koulutus aloitetaan ajoissa ja se on johdonmukaista.

Oman rotweilerimme kanssa olemme huomanneet, että rodun maine ei tee sille oikeutta. Koiramme on kiltti ja lempeä, joka tulee toimeen niin lasten kuin muidenkin eläinten kanssa. Se nauttii huomiosta ja rakastaa seikkailuja luonnossa. Vaikka rotweilerin vahvuus ja rohkeus tekevät siitä erinomaisen vartijan, se on samalla erinomainen lemmikki ja perhekoira.

Rottweilerit vaativat paljon liikuntaa sekä henkistä stimulaatiota, koska ne ovat aktiivisia ja älykkäitä koiria. Jotta rotweilerista kasvaisi hyvin käyttäytyvä ja tasapainoinen koira, sen kanssa tulisi harrastaa ja sen päästä pitää aktivoida mahdollisimman monipuolisesti. Se vaatii aikaa ja sitä ei saa aliarvioida.

Yhteenvetona voidaan todeta, että rotweileri on erinomainen koira niille, jotka jakavat sen kanssa aikaa ja vaivaa sen kouluttamiseen. Se on uskollinen ja rakastava perheenjäsen, joka pitää perheensä turvassa, mutta tarjoaa myös iloa ja seuraa perheelleen. Meidän perheemme ei voisi kuvitella elämää ilman meidän rotweileriamme. Monesti rotweilereista luodaan mielikuvaa pelottavina ja vaarallisina koirina, mutta tosiasiassa ne ovat lempeitä ja lojaaleja kumppaneita, kunhan ne saavat tarpeeksi rakkautta, koulutusta ja aktivointia.

Share: Facebook Twitter Linkedin