Koirat hyvinvointimme lisääjinä: Lähteäkö haukkajalkaa vai rapsuttaa rakkikoiraa?

Kaikki meistä tietävät sen tunnetun sanonnan: ”Koira on ihmisen paras ystävä”. Olipa kyseessä hellä labradorinnoutaja, intohimoinen bulldog tai vilkas jackrussellinterrieri, koira on eläin, joka osaa tuoda valtavasti iloa ja onnea ainutlaatuisilla tavoillaan. Mutta mitä kaikkea muuta positiivista rakkaat nelijalkaisemme tuovat mukanaan?

Koirien ystävät eivät epäröi ylistää lemmikkiensä ansiota hyvinvoinnilleen. Monet meistä käyvät pitkillä kävelylenkeillä koiran kanssa ja saavat siten päivittäisen liikuntamääränsä täyteen vaivatta. Onhan se paljon mukavampaa liikkua, kun vierellä vipeltaa iloinen ja onnellinen hauveli! Koirat antavat siis erinomaisen motivaation liikkumiseen.

Lisäksi koirien kanssa vietetty aika auttaa tutkitusti alentamaan stressitasoja. Niiden silittäminen ja niiden kanssa leikkiminen saa aivoissamme vapautumaan oksitosiinia, mikä parantaa mielialaamme ja rauhoittaa. Jokainen koiraomistaja voi luultavasti todistaa, kuinka paljon helpottaa päivän töistä tai huolista, kun keskittyy hetkeen koiran kanssa.

Yhteiskunnallisesti ajatellen koirat tuovat myös monia hyötyjä. Koirapuistoissa käyminen on sosiaalinen tapahtuma, ja moni onkin löytänyt ystäviä ja vertaistukea muista koiranomistajista. Koirat ovat myös erityisen tärkeitä vanhuksille ja yksinäisille, sillä ne tarjoavat seuraa ja antavat päivään rutiinia.

Koirien ansiosta lisäämme siis sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointiamme. Motivoitumme liikkumaan enemmän, rauhoitumme ja keskitymme hetkeen, ja saamme sosiaalista kanssakäymistä. Vaikka koiran hankkimiseen liittyykin paljon vastuuta ja huolenpitoa, on se monelle merkittävä ja iloa tuova osa elämää.

Vaikka koiran omistaminen tuo mukanaan monta ilon hetkeä, on hyvä muistaa myös vastuu, joka lemmikin hankkimiseen liittyy. Koira ei ole vain hetken huvitus, vaan sitoutuminen lemmikkiin kestää sen eliniän verran. Toisaalta, juuri tässä sitoutumisessa piilee myös koiran ainutlaatuinen lumous – koiran ja omistajan välinen side on jotain korvaamatonta.

Jos siis harkitset koiran ottamista tai sinulla jo on sellainen, älä unohda, että koiran kanssa eläminen ei ole vain mukavaa ja antoisaa, vaan se myös edistää hyvinvointiasi merkittävästi. Hyvinvointimme lisääjänä koira on korvaamaton ystävämme. Näin ollen koiran kanssa on ihanaa lähteä haukkajalkaa tai rapsuttaa omaa rakkikoiraa.

Share: Facebook Twitter Linkedin